Saturday, September 22, 2018

NANOTEKNOLOGI

DEFINISI NANOTEKNOLOGI



Image result for nanotechnology

  • Nanoteknologi adalah sains,kejuruteraan,dan teknologi yang dijalankan di skala nano,iaitu sekitar 1 hingga 100 nanometer. Nanosains dan nanoteknologi adalah kajian dan pemakaian perkara yang sangat kecil dan boleh digunakan di semua bidang sains lain seperti kimia,biologi,fizik,bahan sains dan kejuruteraan.
CONTOH NANOTEKNOLOGI


  • UBAT
Image result for nanotechnology


Satu aplikasi nanoteknologi dalam bidang perubatan yang sedang dibangunkan melibatkan penggunaan nanopartikel untuk menyampaikan dadah, haba, cahaya atau bahan lain kepada jenis sel khusus, seperti sel-sel kanser. Zarah-zarah dihasilkan supaya mereka tertarik kepada sel-sel yang berpenyakit, yang membolehkan rawatan sel-sel tersebut. Teknik ini mengurangkan kerosakan kepada sel yang sihat di dalam tubuh dan membolehkan pengesanan awal penyakit. Contohnya, nanopartikel yang menyebarkan ubat kemoterapi secara langsung ke sel kanser sedang dibangunkan.


  • ELEKTRONIK
Related image

Nanoelektronik memegang beberapa jawapan mengenai memperluas keupayaan peranti elektronik yang boleh diperluaskan sementara mengurangkan berat badan dan penggunaan kuasa mereka. Ini termasuk meningkatkan skrin paparan pada peranti elektronik dan meningkatkan ketumpatan cip memori. Nanoteknologi juga boleh mengurangkan saiz transistor yang digunakan dalam litar bersepadu. Seorang penyelidik berpendapat mungkin mungkin untuk meletakkan kekuatan semua komputer saat ini di telapak tangan anda.
Kejayaan-kejayaan cemerlang dalam nanoteknologi telah menghasilkan alat-alat solek dan losen-loesen pelindung cahaya matahari yang lebih baik, serta seluar kalis air.


  • PRODUK PENGGUNA
Related image


Nanoteknologi telah menemui jalan masuk ke banyak produk pengguna yang anda gunakan setiap hari, dari pakaian hingga losyen kulit. Mereka termasuk:




Nanopartikel perak dalam kain yang membunuh bakteria yang membuat pakaian tahan bau.

Produk penjagaan kulit yang menggunakan nanopartikel untuk menyampaikan vitamin lebih mendalam ke dalam kulit.



  • PERSEKITARAN
Related image


Nanoteknologi sedang digunakan dalam beberapa aplikasi untuk memperbaiki alam sekitar. Ini termasuk membersihkan pencemaran yang sedia ada, meningkatkan kaedah pembuatan untuk mengurangkan pencemaran baru, dan membuat sumber tenaga alternatif lebih berkesan. Aplikasi berpotensi termasuk:

►Membersihkan bahan kimia organik mencemarkan air bawah tanah. Para penyelidik telah menunjukkan bahawa nanopartikel besi dapat berkesan dalam membersihkan pelarut organik yang mencemarkan air bawah tanah. Nanopartikel besi menyebar ke seluruh badan air dan mengurai pelarut organik di tempatnya. Kaedah ini boleh menjadi lebih berkesan dan kos kurang ketara daripada kaedah rawatan yang memerlukan air dipam keluar dari tanah.
►Menjana kurang pencemaran semasa pembuatan bahan. Para penyelidik telah menunjukkan bahawa penggunaan nanoclusters perak sebagai katalis akan dapat mengurangkan secara signifikan hasil sampingan pencemaran yang dihasilkan dalam proses yang digunakan untuk menghasilkan propylene oxide. Propylene oxide digunakan untuk menghasilkan bahan-bahan biasa seperti plastik, cat, detergen dan bendalir brek.
  • BARANG-BARANG SUKAN
Image result for golf
Jika anda seorang peminat tenis atau golf, anda akan senang mendengar bahawa walaupun barangan sukan telah diperbaiki oleh nanoteknologi. Aplikasi nanoteknologi semasa di arena sukan termasuk: Meningkatkan kekuatan tenis tenis dengan menambahkan nanotube ke bingkai yang meningkatkan kawalan dan kuasa apabila anda memukul bola. Mengisi sebarang ketidaksempurnaan dalam bahan-bahan aci kelab golf dengan nanopartikel; ini meningkatkan keseragaman bahan yang membentuk batang dan dengan itu meningkatkan ayunan anda. Mengurangkan kadar di mana kebocoran udara dari bola tenis supaya mereka mengekalkan lantunan mereka lebih lama.

No comments:

Post a Comment